کنیا پنجمین تولیدکننده بزرگ قهوه در آفریقا است. سازمان بین المللی قهوه تخمین می زند که این کشور در سال 2020 تقریباً 775000 کیسه 60 کیلوگرمی تولید خواهد کرد.
این کشور حدود 95 درصد از قهوه خود را به بازارهای مختلف خارجی می فروشد که ایالات متحده و آلمان بیشترین واردات را دارند.
این نشان می دهد که 5 درصد باقیمانده قهوه تولید شده در کشور به صورت محلی مصرف می شود. در حالی که مصرف چای در کنیا همچنان بالاست، تعداد افرادی که قهوه مصرف می کنند در حال افزایش است.
طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، مصرف قهوه داخلی کنیا تا پایان سال 2022 به 43000 کیسه 60 کیلوگرمی افزایش خواهد یافت. در حالی که به نظر می رسد شهرت کنیا برای تولید عربیکا با کیفیت بالا در حال افزایش است، آینده قهوه کنیا چه خواهد بود. مصرف کنندگان؟
تولید قهوه کنیا
اگرچه تولید قهوه کنیا در سالهای اخیر متفاوت بوده است، این کشور آفریقای شرقی به دلیل قهوههای مخصوص خود شهرت زیادی دارد.
این به پنج منطقه اصلی کشت قهوه تقسیم می شود. کنیا مرکزی (کوه کنیا و رشته کوه ابرداره)، کنیای غربی (کیسی، نیانزا و بونگوما)، دره بزرگ ریفت (ناکورو و کریچو)، کنیا شرقی (ماچاکوس، امبو و مرو) و کنیا ساحلی این مناطق هستند. (تپه های تایتا).
واریته هایی که در این مناطق رشد می کنند عبارتند از SL-14، SL-28، SL-34، Batian، Ruiru 11 و K7. گروه SL که از بین انواع بوربون در دهه 1930 انتخاب شد، کمک زیادی به بهبود کیفیت و بازده قهوه کنیا در طول سال ها کرده است.
گذشته از انواع مختلف آن، این کشور به دلیل سیستم درجه بندی خاص خود نیز مورد توجه است. دانه های قهوه بر اساس اندازه، شکل و کیفیت کلی آنها طبقه بندی می شوند. اینها نمرات AA، AB، PB، C، E و TT هستند.
متداول ترین روش فرآوری در کنیا فرآوری شسته شده است که منجر به تولید قهوه هایی با طعم اسیدی و تند می شود. پرورش دهندگان کنیایی به طور سنتی از آن برای تولید طعم قابل پیش بینی تر استفاده می کنند. با این وجود، بازار قهوه طبیعی کنیا در حال گسترش است.
سیستم تجاری کشور نیز متمایز است. انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان قهوه کنیا (KCPTA) قهوه را قبل از حراج در یک حراج مرکزی که توسط بورس قهوه نایروبی اداره می شود، درجه بندی می کند.
با این حال، اکثر قهوه در ابتدا توسط «نمایندگان بازاریابی قهوه» انجام میشود، که اغلب خرید مستقیم از تولیدکنندگان خردهمالک را محدود میکنند.
تغییر فرهنگ قهوه کنیا
کنیا مستعمره سابق بریتانیا است، بنابراین دور از انتظار نیست که کشوری دوست دار چای باشد. مصرف قهوه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر که چای بیشتری مصرف می کنند کم است. علاوه بر این، قهوه فوری با کیفیت پایین غالب است.
Spring Valley Coffee در نایروبی متعلق به Ritesh Doshi است. او یکی از معدود دارندگان مجوز در کنیا است که ممکن است قهوه را مستقیماً از تولیدکنندگان خرده خریداری کند.
Ritesh به من میگوید: «قهوه حتی 10 درصد از تمام مایعات نوشیدنی در کنیا را تشکیل نمیدهد. این در حال تغییر است و مصرف قهوه در حال افزایش است.”
طبق آمار Statista، کنیاییها در سال 2009 حدود 500 تن قهوه مصرف کردند. تا سال 2020، این رقم بیش از چهار برابر شد و به نزدیک به 1500 تن رسید.
تصور میشود که جمعیت طبقه متوسط کنیا در مناطق کلانشهری به دلیل افزایش درآمدهای اختیاری، باعث مصرف قهوه میشود.
کنیاییها، مانند فرهنگ قهوه باستانی اروپا، تمایل دارند ساعتهای زیادی را در کافی شاپها به معاشرت بگذرانند.
Ritesh توضیح می دهد: “در کنیا معمولا مردم علاقه دارند با آرامش قهوه بنوشند.” مردم وارد کافه ها می شوند تا بنشینند و قهوه بنوشند.
این ممکن است به دلیل سطوح بالای مصرف چای باشد. مراسم سنتی چای در بسیاری از کشورهایی که چای می نوشند ممکن است چندین ساعت طول بکشد و ارتباط بسیار آرام تری با این نوشیدنی ایجاد کند.
بر خلاف سایر کشورهای مصرف کننده قهوه خارجی مانند ایالات متحده و چین، به نظر می رسد راحتی کمتر انگیزه ای برای عاشقان قهوه کنیایی باشد. با این حال، اگر مصرف قهوه خانگی افزایش یابد، ممکن است نیاز بیشتری به قهوه در حال حرکت وجود داشته باشد.
قهوه کنیا و مردم آن
بین مصرف قهوه در کنیا و اتیوپی و اوگاندا همسایه ها و تضادهایی وجود دارد. طبق داده های ICO، مصرف قهوه در اتیوپی و اوگاندا به طور قابل توجهی بیشتر از کنیا است.
همانند علاقه کنیا به چای، مراسم قهوه بخش مهمی از زندگی روزمره بسیاری از مردم در اتیوپی است.
در همین حال، شهرهای اوگاندا، مانند کامپالا، شاهد افزایش کافی شاپ های تخصصی مشابه نایروبی هستند.
با این حال، در کنیا، قهوه فوری با قیمت قهوه مناسب پرمصرف ترین محصول قهوه است. طبق تحقیقات صنعت، ارزش بازار قهوه محلول در این کشور تا سال 2025 به بیش از 434 میلیون دلار خواهد رسید.
در کنیا، مانند بسیاری از کشورهای تولیدکننده دیگر، میزان مصرف قهوه فوری به میزان قابل توجهی از مصرف قهوه تخصصی بیشتر است.
Ritesh بحث می کند که چرا کنیایی ها قهوه محلول را دوست دارند. اگر در مناطق روستایی و شهری قهوه بخواهید، تقریبا همیشه یک قهوه فوری نسکافه با شیر و شکر دریافت خواهید کرد.
برخی از کنیاییها قهوه را با جوشاندن دانهها و صاف کردن دم کرده حاصل میسازند که قهوه ضعیفتری نسبت به روشهای دیگر تولید میکند.
از سوی دیگر، Ritesh به من اطلاع می دهد که “گروهی به تدریج در حال گسترش” از مردم در کشور هستند که با استفاده از مطبوعات فرانسوی و روش های فیلتر دم می کنند.
برخی از شرکتهای قهوه کنیایی، مانند دورمانز، به در دسترستر کردن قهوههای با کیفیت بالاتر برای مشتریان کمک میکنند.
مدیر عامل Dormans Coffee رزی رعنا است. او توضیح می دهد: “ما یکی از اولین شرکت هایی در کنیا بودیم که قهوه را در دسترس تر کردیم.” ما در ایجاد برنامه هایی مانند مسابقات قهرمانی باریستا کنیا برای تشویق افزایش مصرف داخلی کمک کردیم.»
مسابقات قهرمانی باریستا کنیا هجدهمین دوره خود را در سال 2020 با بیش از 60 شرکت کننده برگزار کرد. از سوی دیگر، مسابقه افتتاحیه کمتر از 10 شرکت کننده داشت که نشان دهنده علاقه فزاینده به قهوه تخصصی بود.
مارتین شابایا، شرکت کننده کنیایی، در فینال مسابقات جهانی باریستا 2021 در رده ششم قرار گرفت. این بخش قهوه تخصصی در حال توسعه کشور را در مقیاس بین المللی به نمایش گذاشت.
آینده مصرف قهوه کنیا
الگوهای گسترده ای در بازار کنیا مانند هر کشور مصرف کننده قهوه دیگری شکل گرفته است. به گفته رزی، مصرف در صنعت قهوه در حال افزایش است و برندهای جدیدی در حال ظهور هستند.
او توضیح می دهد: «در مقایسه با 10 سال پیش، طیف وسیع تری از مارک های قهوه در فروشگاه ها وجود دارد. برندهای جدید بیشتری در تلاش برای سرمایه گذاری در افزایش مصرف هستند.
او ادامه می دهد که نایروبی، شهر اصلی کشور، در خط مقدم بازار در حال گسترش قهوه تخصصی است. Rozy می افزاید: “میل رو به رشدی در میان مصرف کنندگان جوان وجود دارد که با حمایت از کافی شاپ ها “مد روز” به نظر برسند.
Ritesh احساس می کند که محبوبیت فزاینده اسپرسو و نوشیدنی های مبتنی بر شیر به صحنه تخصصی در حال ظهور دامن می زند. کنیاییها بیش از هر زمان دیگری کاپوچینو، لاته و سفیدهای تخت مصرف میکنند.
کافیشاپها میتوانند مکانی را برای باریستاها فراهم کنند تا به مشتریان درباره زنجیره تامین، با تاکید ویژه بر ریشه و ویژگیهای طعم، آموزش دهند.
Ritesh توضیح میدهد: «ما توانستیم با کارتهای اطلاعاتی که به آنها درباره ویژگیهای پرورش دهندگان و کبابهای ما میگفت، به این هدف برسیم. «قبل از همهگیری، ما همچنین میزبان حجامتهای صبح شنبه بودیم که روشی فوقالعاده برای آموزش مردم محلی ما به چشیدن قهوه بود.»
به طور طبیعی، همانطور که مشتریان کنیایی بیشتر در مورد قهوه تخصصی یاد می گیرند، تقاضا ممکن است شروع به افزایش کند و به طور بالقوه بخش پررونقی را باز کند.
با پیر شدن جمعیت کشاورزان کنیا، آشنا کردن جوانان با قهوه تخصصی ممکن است نسل جدیدی از کشاورزان قهوه را تشویق کند.
کنیا به عنوان یک کشور تولید کننده قهوه به خوبی تثبیت شده است، اگرچه بازار مصرف قهوه آن محدود است. با این حال، شکی نیست که ممکن است تغییر کند و مصرف قهوه تخصصی در این شهرستان در سالهای آینده افزایش یابد.
در هر صورت، اگر مصرف قهوه کنیا افزایش یابد، جالب خواهد بود که ببینیم کدام روندها به وجود می آیند و متخصصان قهوه کنیایی چگونه نوآوری می کنند.
- ۰۱/۱۱/۲۴